År 1907 startade Oskar Lithell sin första fabriks- och affärslokal i Kumla och började producera korv. Tjugofem år senare lanserades den första varmkorven och ett av Sveriges äldsta och mest folkkära varumärken såg dagens ljus.
Namnet Sibylla var resultatet av en tävling för att namnge både varumärket och den nya korven. Motiveringen till det vinnande bidraget var att en korv med så god och kunglig smak borde ha ett kungligt namn. Alltså döptes den efter den tyska prinsessa som samma år gifte sig med svenske prins Gustav Adolf.
Under lågkonjunkturen på 30-talet började Oskar Lithell servera korv från små vagnar för att öka sin försäljning. De blev startskottet för det moderna gatuköket. 1972 lanserades den första hamburgaren, och så hade den stora ”hamburgarvågen” nått Sverige.
1994 lanserades det innovativa konceptet; Sibylla shop in shop som snabbt blev en succé på marknaden genom sin anpassning till servicehandelns villkor. Än idag är konceptet ett av Sibyllas mest framgångsrika med en internationell närvaro i flera länder. Sydkorea är den senaste marknaden att ansluta till Sibylla shop in shop-konceptet.
Den ursprungliga målgruppen för Oskar Lithells korvvagnar kallades ”motorburen ungdom”. Idag har de fått sällskap av många fler och olika konsumentgrupper. Sibyllas produkter återfinns i vår rikstäckande kedja, i bensin- och servicekanalen, i livsmedelsbutiker, på events, arenor och festivaler och avnjuts av många i många olika situationer. En smakrik svensk kärlekshistoria med extra allt. Hurra för Sibylla 90 år och länge leve matglädjen!
Atria Sverige är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Lithells, Sibylla, Pastejköket, Ridderheims och TZAY. Atria Sverige ägs av den finska livsmedelskoncernen Atria Abp.
Copyright © 2024 Atria. All rights reserved.